Z fotowoltaiką po drodze
Według danych opublikowanych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w trzecim kwartale tego roku zostało zarejestrowanych ponad 30 tys. osobowych samochodów elektrycznych. Choć rynek elektromobilności w Polsce dopiero się rozwija, to już teraz warto przyjrzeć się dobrym praktykom stosowanym przez zagraniczne przedsiębiorstwa.
Wyboista droga do sukcesu
Doskonałym przykładem jest salon samochodowy Dresen z Korschenbroich w Nadrenii Północnej-Westfalii w Niemczech. Podążając za trendem korzystania z pojazdów elektrycznych, przedsiębiorstwo postanowiło udostępnić swoim klientom i pracownikom infrastrukturę do ich ładowania. Firma natrafiła jednak na przeszkodę w postaci braków w odpowiedniej przepustowości sieci.
Planowana infrastruktura e-ładowania salonu samochodowego zakładała osiem stacji ładowania, w tym stację szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 50kW. Łącznie stacje miały osiągać około 193kW przy pełnej mocy i założeniu, że wszystkie są w użytku jednocześnie. Przyłącze energetyczne istniejące w salonie samochodowym Dresen mogło jednak obsłużyć tylko maksymalną moc 150kW. Firma stanęła przed wyborem: rozbudowywać sieć wraz z własną stacją transformatorową lub zainwestować w odnawialną energię elektryczną z systemem PV, magazynem energii i systemem zarządzania nią. Analiza powyższych możliwości pokazała, że druga opcja jest nie tylko bardziej przyjazna środowisku, ale też najbardziej ekonomiczna i praktyczna dla przedsiębiorstwa.
Rozwiązanie szyte na miarę z 528 modułów
Kompletny system fotowoltaiczny, specjalnie dostosowany do potrzeb salonu samochodowego Dresen, działa już od lata 2020 roku. Oprócz systemu PV z sześcioma inwerterami i roczną produkcją około 135 000 kWh rozwiązanie zaproponowane przez IBC SOLAR obejmuje komercyjny system magazynowania o mocy 88 kW i pojemności 131 kWh, osiem stacji ładowania oraz system zarządzania energią (EMS). Współdziałanie wszystkich komponentów i inteligentne sterowanie przez EMS umożliwia nie tylko efektywne wykorzystanie infrastruktury e-ładowania, ale również wysoki poziom samozużycia energii słonecznej.
Przy rocznym zużyciu prądu wynoszącym około 150.000 kWh, które wykazuje tendencję wzrostową, z pomocą kompletnej instalacji PV można osiągnąć samozużycie na poziomie około 60 procent, co odpowiada około 80.000 kWh i oznacza znaczne oszczędności kosztów. Podczas gdy koszty pozyskania energii i opłaty serwisowe przedsiębiorstwa maleją, jednocześnie wzrasta rentowność firmy. Dodatkowy plus: dzięki połączeniu własnego wykorzystania fotowoltaiki i magazynowania energii dealer samochodowy nie tylko odciąża publiczną sieć energetyczną, ale także zapobiega emisji około 61,6 ton CO2 rocznie.
Elektromobilność to inwestycja w przyszłość
Transformacja energetyczna i mobilności wymaga rozsądnej koordynacji regionalnego wytwarzania i zużycia energii w oparciu o popyt. Samochód elektryczny jest idealnym narzędziem, aby to umożliwić. Ze statystycznego punktu widzenia, przez większość swojego życia stoi on w miejscu i zazwyczaj przejeżdża znacznie mniej niż 100 km dziennie. Posiadacze pojazdów elektrycznych mogą także liczyć na szereg przywilejów, takich jak darmowe miejsca postojowe, możliwość poruszania się buspasami czy dofinansowanie do zakupu samochodu. Dodając do tego unijne dyrektywy ograniczające zanieczyszczanie środowiska na rzecz korzystania z alternatywnych źródeł energii należy oczekiwać, że rynek elektromobilności w Polsce będzie dynamicznie rozwijał się w kolejnych latach. Warto przygotować się do tego już teraz i sprawdzić, jakie rozwiązania oferujemy w obszarze e-mobility.